Att vara ledare i Kållered SK
I Sverige har vi en unik kultur med ideellt arbetande ledare inom idrotts- och föreningsverksamhet, så också i Kållered SK. Att ge av sin tid och av sin kunskap utan ekonomisk ersättning bygger på stort engagemang och en stark individuell drivkraft. KSK som föreningen har ett stort ansvar att ta emot individer som vill leda och utveckla fotbollsspelare och att samla dessa ”krafter” för en gemensam sak. KSK vill också kunna ”ge tillbaka” till våra ledare genom bekräftelse, utbildning och kamratskap. Meningen är att detta avsnitt ska hjälpa till med det uppdraget.
ATT VARA LEDARE
Allmänt förhållningssätt
- Ledaren är den viktigaste tillgången för Kållered SK
- Ledaren är engagerad för våra spelares skull
- Ledarskapet är frivilligt och bygger på ideellt arbete
- En ledare ska vara väl bevandrad i ledarskap och tränarskap. En bra ledare fostrar bra spelare och individer
- Alla ledare betalar medlemsavgift
- En ledare ställer upp med tid, engagemang, kunnande
- Ledaren är ledare för laget, inte för det egna barnet
Ledarens ansvar
- Att arbeta efter Spelarutbildningsplanen (SUPen) och mot uppsatta mål
- Att följa Kållered SK´s regler/stadgar
- Leda laget i dess utveckling
- Utveckla fotbollsspelare och goda kamrater
- I den mån det är möjligt göra spelarna delaktiga i sin utvecklingsprocess.
- Vara en god förebild och kommunikatör
- Vid träning, match och cup ska ledarna vara klädda i klubbens ledarkläder.
- Vara ledare (inte förälder) och behandla alla spelare lika.
- Att aktivt ta avstånd från droger, dopning, våld, rasism, mobbing och allt som kan förknippas med detta, som t.ex. kränkande ord eller symboler.
- Vid frågor, problem och avvikelser från SUPen skall alltid Sportrådet kontaktas.
Vad får ledaren av föreningen - Stöd från sektionsledning/sportråd samt övriga ledare
- Utbildning/utvecklingsmöjligheter - Se TRÄNARUTBILDNING.
- Socialt nätverk och kamratskap
- Ledaraktiviteter
- Material/ledarkläder
LEDARENS ENGAGEMANG
Ledarna medverkar till att:
- Ta fram mål för laget, bl.a. utifrån utbildningsmatris.
- Följa upp lagets utveckling
- Ta fram en årsplanering för laget
- Genomföra individuella spelarsamtal, förslagsvis fr.o.m. 13-årsåldern. Viktigt att stämma av trivsel, framtida planer o dyl. i tidiga tonår, då vi vet att många slutar idrotta under tonåren.
Lagorganisation / Funktioner - Varje lag ska ha en stödjande organisation för att kunna fungera. Dessa roller utses mellan ledarna.
- En person kan ha flera roller. Rekommenderat antal tränare är minst 1 per 10 spelare.
Exempel på roller:
Beroende på åldersgrupp kan detta variera. I yngre åldrar har alla ledare ett gemensamt ansvar att leda laget och dela på ansvar och uppgifter och då finns ex. ingen uttalad huvudtränare utan man har snarare olika ansvarsområden. Från ca 15 år kan man ha en uttalad huvudtränare.
Planeringsansvarig (träning)
Har övergripande ansvar för träning och match.
Samverka med övriga ledare om lagets utveckling och årsplan.
Hjälptränare/assisterande tränare
Hjälper tränaren att planera och genomföra träningar och matcher.
Planerar och bokar cuper.
Initiera trivselaktiviteter med hjälp av föräldragruppen
Kontaktperson /administratör /lagledare
Hanterar informationsflöde, från föreningen och från laget.
Andra exempel på uppgifter:
Administrerar närvarorapportering
Ansvarig för FOGIS och kontakt med förbund/andra lag
Anmäler lag till seriespel
Ekonomiansvarig
Ansvarar för försäljning från laget och föreningen.
Hanterar anmälningsavgifter och ev. lagkassa.
INFORMATION OCH KUNSKAP
Allmän information/kommunikation sker via Kållered SK hemsida - https://www.svenskalag.se/ksk-fotboll
S2S - visar tillgängliga träningstider på Kållereds Sportcenter och Skogsbovallen
Fotbollssektionens ledning https://www.svenskalag.se/ksk-fotboll/sida/27420/ledningsgruppen
Sportråd https://www.svenskalag.se/ksk-hem-fotboll-sportradet
Föräldraråd https://www.svenskalag.se/ksk-fotboll-xforaldrar